Kiwanis Poppen voor Diakonessenhuis Utrecht

In 2016 leverde Kiwanis Club Utrecht Kiwanis Poppen aan het Diakonessenhuis Utrecht. Op de foto staat Jan Jaap van Nes, KNO arts en lid van Kiwanis, bij de overhandiging van de eerste Kiwanis Pop aan Sanne van der Pijl van het Diakonessenhuis. Inmiddels zijn de poppen in gebruik genomen, en dat was voor Jaap Jan van Nes aanleiding om te vragen naar de opgedane ervaringen.

Ervaringen in Diakonessenhuis Utrecht

Sanne van der Pijl van het Diakonessenhuis Utrecht: 'Mijn ervaring met de Kiwanispoppen is goed! Ik gebruik de poppen bij kinderen die geopereerd worden, maar in dit ziekenhuis vooral bij kinderen die voor een langere tijd in het ziekenhuis verblijven of kinderen die moeilijk praten/moeizaam te verstaan zijn. Het kan de kinderen helpen of ondersteunen bij het vertellen aan anderen wat er is gebeurd bij bijvoorbeeld een (nare) behandeling zoals infuus prikken, maar het biedt ook een leuke afleiding aan kinderen en kan hen verduidelijking geven van wat er is gebeurd. Ik vind het leuk om met de poppen te werken!'

Gebruik van Kiwanis poppen

De hele behandeling kan door de behandelende arts of de medische pedagoog van het ziekenhuis op de blanco pop worden getekend met een meegeleverde veilige stift. Dat kan iets van de angst wegnemen die bij een kind heerst voor een operatie of andere vorm van behandeling. Daardoor is de kans groter dat een kind de situatie waar het in zit gemakkelijker kan accepteren. Daarnaast kunnen de kinderen hun eigen pop verder vorm en kleur te geven. Dat biedt mooie en veilige openingen voor een gesprek.

Kinderen en hun verhaal, ook buiten het ziekenhuis.

De ervaring leert dat de poppen kinderen ondersteunen in hun verhaal naar de buitenwereld, ook na de ziekenhuisperiode. Thuis, op school of bij vriendjes.  Door de pop te gebruiken, vertellen de kinderen makkelijker hun verhaal. Of dit nu leuke, stoere of juist enge verhalen zijn.

Samenwerking van Kiwanis clubs en ziekenhuizen

Het motto van Kiwanis is "Serving the children of the world'. In Nederland is de Kiwanis pop sinds ongeveer 2000 bekend.  De Kiwanis Clubs kopen de Kiwanis poppen en stellen deze beschikbaar aan kinderen op kinderafdelingen van ziekenhuizen en in de speciale kinderziekenhuizen in Nederland. De Kiwanis poppen worden gemaakt door mensen bij Siza te Arnhem, vroeger bekend als 'Het Dorp', en andere Siza-vestigingen in Gelderland.

Meer informatie over Diakonessenhuis: www.diakonessenhuis.nl

Meer informatie over Kiwanis Club Utrecht: www.kiwanisutrecht.nl