KC Arnhem gaat een dagje uit met de makers van de Kiwanispop

Voor makers van Kiwanispoppen wordt dinsdag 8 september een gezellige dag. Ze zijn uitgenodigd door Kiwanis Club Arnhem om naar het Openlucht Museum Arnhem te komen. De serviceclub wil de makers bedanken voor de poppen die zij al ruim 10 jaar produceren voor kinderen in ziekenhuizen.

Sinds 2004 heeft de Kiwanis Club Arnhem een samenwerking met Siza, waar in activiteitencentra door mensen met een beperking Kiwanispoppen worden gemaakt en verpakt. De poppen zijn bestemd voor ziekenhuizen in Nederland. Kinderen ontvangen een Kiwanispop op het moment dat ze in het ziekenhuis worden opgenomen. De arts of medische pedagoog kan de pop gebruiken om duidelijk aan het kind uit te leggen wat de operatie of behandeling die het kind moet ondergaan inhoudt. Daarnaast kan het kind de pop zelf decoreren, zodat het een persoonlijke ‘vriend’ wordt tijdens een spannende periode.

Op tien locaties van Siza wordt aan de poppen gewerkt. De makers voeren allemaal een eigen handeling uit; stof knippen, vullen, dichtnaaien, het labeltje toevoegen of verpakken. De poppen werden eerder alleen voor het Rijnstate Ziekenhuis in Arnhem gemaakt. Inmiddels is Siza de enigeproducent van poppen in Nederland geworden. De distributie wordt nu uitgevoerd door de Stichting Kiwanispop.nl. In Nederland wordt de Kiwanispop gebruikt bij meer dan 40 ziekenhuizen en instellingen. De productie van de pop is de het afgelopen jaar jaren daarom flink gegroeid, tot ruim 3.000 poppen per jaar.

De ruim 50 makers leggen dinsdag even hun werk neer voor een ontspannen dag in het Openlucht Museum. Daar is naast het bezoek aan het museum, tijdens koffie en de lunch volop tijd om elkaar en de vrijwilligers van Kiwanis Club Arnhem te ontmoeten